Ένας μικρός χαμός στα social media και στα tabloids από σχολιασμούς διαφόρων ειδών για την επιστροφή της πασαρέλας της Victoria’s Secret έπειτα από κάποια χρόνια. Η πασαρέλα είχε σταματήσει λόγω της κριτικής που δεχόταν για την προώθηση ενός στερεοτυπικού προτύπου ομορφιάς που συνοδεύεται από ένα εξαιρετικά αδύνατο σώμα. Στην πράξη λοιπόν, η επιστροφή αυτή έχει προκαλέσει ανάμικτες αντιδράσεις, τόσο θετικές όσο και αρνητικές. Από τη μια πλευρά, πολλοί την υποδέχτηκαν με ενθουσιασμό ως σύμβολο θηλυκότητας, αυτοπεποίθησης και πολυτέλειας. Από την άλλη όμως, οι επικριτές υποστηρίζουν ότι πρόκειται για μια ακόμη ενίσχυση μη ρεαλιστικών προτύπων ομορφιάς, που μπορεί να βλάψει την ψυχική υγεία.
Η επωνυμία της Victoria’s Secret συμβόλιζε για πολλά χρόνια έναν ιδιαίτερο τύπο θηλυκότητας. Το μυαλό των περισσότερων πήγαινε στα πολυτελή εσώρουχα, στα εκθαμβωτικά μοντέλα και όλο αυτό ήταν σαν μια γιορτή της σέξι εικόνας της γυναίκας. Για κάποιους υπερασπιστές, οι εκδηλώσεις αυτές αντιπροσώπευαν ένα όνειρο αυτοπεποίθησης και λάμψης. Πολλές γυναίκες εμπνεύστηκαν από τα πρότυπα των μοντέλων της Victoria’s Secret, βλέποντάς τις ως είδωλα θηλυκής δύναμης, ομορφιάς και ελευθερίας. Αυτή η θετική οπτική είναι συχνά συνυφασμένη με την έννοια της γυναικείας ενδυνάμωσης και το αίσθημα πολυτέλειας που μπορεί να προσφέρει η ενασχόληση με τη μόδα και την ομορφιά.
Η ανάγκη να νιώθουμε όμορφοι, επιθυμητοί και ισχυροί είναι κάτι που ακουμπάει πολλούς ανθρώπους. Αυτή η ανάγκη ενισχύεται αρκετά από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τη βιομηχανία της μόδας που προσπαθούν να προωθήσουν ότι η ομορφιά και η επιτυχία είναι για όλους όσους ακολουθούν τα πρότυπα που προβάλλονται. Έχοντας αυτό κατά νου, η πασαρέλα της Victoria’s Secret μπορεί να λειτουργήσει ως κίνητρο για τις γυναίκες να νιώσουν πιο δυνατές επενδύοντας στην εικόνα τους σώματός τους.
Από την άλλη πλευρά, η πασαρέλα της Victoria’s Secret έχει δεχθεί μεγάλη κριτική για την προβολή και την προώθηση ενός ενιαίου προτύπου ομορφιάς το οποίο πολλές φορές δεν είναι και εφικτό. Τα συγκεκριμένα μοντέλα με τα εξαιρετικά αδύνατα και γυμνασμένα σώματα, καλλιεργούν την ιδέα ότι η “τέλεια” γυναικεία μορφή είναι συγκεκριμένη και εξαιρετικά δύσκολη να επιτευχθεί. Αυτό υποστηρίζεται ότι μπορεί να κάνει τις γυναίκες που δεν συμβαδίζουν με τα αντίστοιχα πρότυπα να νιώσουν ανεπαρκείς.
Οι έρευνες δείχνουν ότι η συνεχής έκθεση σε συγκεκριμένα πρότυπα ομορφιάς μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένα επίπεδα άγχους, διαταραχές της εικόνας του σώματος, και ακόμη και διατροφικές διαταραχές, εφόσον το άτομο ασχολείται σε μεγάλο βαθμό με το συγκεκριμένο θέμα. Ωστόσο, η σύγκριση που συμβαίνει ανάμεσα σε μια καθημερινή γυναίκα και σε ένα μοντέλο, πέρα από τις πασαρέλες μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει και μέσα από τα social media. Όλο αυτό δημιουργεί ένα επιβαρυντικό περιβάλλον για το πως αισθάνονται οι γυναίκες σε σχέση με το σώμα και τον εαυτό τους και επηρεάζει τη γενικότερη ψυχική τους υγεία. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι το γεγονός ότι τα μοντέλα του συγκεκριμένου οίκου, μοιάζουν αρκετά μεταξύ τους, δείχνοντας μια έλλειψη διαφορετικότητας σε ό,τι αφορά το μέγεθος, την ηλικία και την εθνικότητα ενισχύοντας την ιδέα ότι μόνο μία συγκεκριμένη εμφάνιση είναι κοινωνικά αποδεκτή και επιθυμητή.
Επίσης, τα τελευταία χρόνια το κίνημα του body positivityέχει αναλάβει ένα πολύ ενεργό ρόλο υποστηρίζοντας την αποδοχή όλων των σωμάτων, ανεξαρτήτως μεγέθους, χρώματος, ή άλλων χαρακτηριστικών. Στόχος του body positivity είναι να καταρίψει τα στερεοτυπικά πρότυπα ομορφιάς και τελειότητας και να ενθαρρύνει τις γυναίκες να αγαπήσουν τον εαυτό τους έτσι ακριβώς όπως είναι. Στην ψυχολογία, αυτό θα μπορούσαμε να πούμε ότι προσομοιάζει αρκετά στη έννοια της αυτό-συμπόνοιας, δηλαδή της ικανότητας να δείχνουμε κατανόηση και φροντίδα στον εαυτό μας γνωρίζοντας τις ατέλειές μας.
Το body positivity μπορεί να συνυπάρξει και να μας βοηθήσει να αναπτύξουμε την κριτική μας σκέψη όσον αφορά τα πιθανά αρνητικά συναισθήματα που μπορεί να προκαλέσει η τριβή μας με τα πρότυπα ομορφιάς. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι γυναίκες που έχουν σαν στάση ζωής την αποδοχή έχουν υψηλότερη αυτοεκτίμηση, νιώθουν μεγαλύτερη ικανοποίηση με το σώμα τους και συνεπώς έχουν καλύτερη ψυχική υγεία. Είναι αξιέπαινο ότι η Victoria’s Secret έχει προσπαθήσει τα τελευταία χρόνια να ακολουθήσει αυτή τη νοοτροπία, προσλαμβάνοντας διαφορετικά μεταξύ τους μοντέλα και αναδεικνύοντας τη διαφορετικότητα στην πασαρέλα της.
Η αυτοεικόνας, δηλαδή ο τρόπος με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας και το σώμα μας επηρεάζεται πάρα πολύ από τα social media. Οι νέες προσπάθειες που γίνονται για να αναδειχθεί η διαφορετικότητα στην ομορφιά είναι εξαιρετικά σημαντικές .Στο πλαίσιο αυτό, είναι χρήσιμο να λάβουμε υπόψιν μας την ψυχολογική επίδραση της εναλλακτικής προώθησης της αυτοεκτίμησης, πέρα από την εξωτερική εμφάνιση. Το να εστιάσουμε στην εσωτερική ισορροπία, στις συναισθηματικές ανάγκες και στην αίσθηση του σκοπού στη ζωή, μπορεί να λειτουργήσει καταπραϋντικά στην «επιφανειακή» αναζήτηση της ομορφιάς.