Ειδική Αγωγή

Η ειδική αγωγή είναι ένα σημαντικό μέσο για τη στήριξη και την ανάπτυξη των δυνατοτήτων παιδιών και ενηλίκων με μαθησιακές και αναπτυξιακές δυσκολίες. Σε ένα περιβάλλον γεμάτο φροντίδα και ενθάρρυνση, η ειδική αγωγή στο κέντρο μας αποσκοπεί στην καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης και της ανεξαρτησίας, βοηθώντας τα άτομα να ξεπεράσουν προκλήσεις και να επιτύχουν τους στόχους τους. Η εξειδικευμένη ομάδα μας εργάζεται με πάθος για να προσφέρει εξατομικευμένα προγράμματα που ανταποκρίνονται στις μοναδικές ανάγκες του κάθε ατόμου, προωθώντας την συνολική ανάπτυξη και την κοινωνική ενσωμάτωση.

Τι είναι η ειδική διαπαιδαγώγηση;

Είναι το μέσο που δίνει τη δυνατότητα σε κάθε παιδί και έφηβο με κάποιο μαθησιακό πρόβλημα ή αναπηρία να ενταχθούν στον κόσμο της μάθησης. Είτε πρόκειται για το σχολικό χώρο, είτε για χώρο κοινωνικοποίησης/δραστηριοτήτων, η ειδική διαπαιδαγώγηση μπορεί να βοηθήσει το παιδί να βρει τα κατάλληλα για το ίδιο «εργαλεία» και να επιτύχει τους στόχους του.

Ο κύριος ρόλος της είναι να επιτευχθεί η γνωστική επάρκεια του παιδιού, μπορεί όμως να βοηθήσει και στην αυτο – φροντίδα και αυτοεξυπηρέτηση του παιδιού, καθώς και να συντελέσει στην αυτονόμηση όλων των καθημερινών δραστηριοτήτων του.

Τι κάνει ο ειδικός παιδαγωγός;

Ο βασικότερος στόχος του είναι να κάνει το παιδί να αγαπήσει τη μαθησιακή διαδικασία και να κατανοήσει ότι όλοι μας μαθαίνουμε μέσα από διαφορετικούς τρόπους. Να ενισχύσει την αυτοπεποίθηση και την αυτοεικόνα του, εντός και εκτός σχολικού πλαισίου.
Ο ειδικός παιδαγωγός αξιολογεί τις δυσκολίες ή τις ελλείψεις σε διάφορους τομείς της μάθησης, κάνει τη διάγνωση και μέσα από ένα εξειδικευμένο και ατομικό πρόγραμμα παρέμβασης (βασισμένο στις εκάστοτε δυνατότητες και ανάγκες του παιδιού), αποσκοπεί στην αντιμετώπιση και αποκατάσταση των δυσκολιών αυτών.
Η συνεργασία του με την οικογένεια του παιδιού, καθώς και άλλους θεραπευτές κρίνεται απαραίτητη.

Ποιες διαταραχές που αντιμετωπίζονται με την ειδική διαπαιδαγώγηση;

1. ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ

Ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες δεν σημαίνει ότι είναι ένα παιδί με χαμηλή νοημοσύνη. Αντιθέτως, η πλειοψηφία των παιδιών έχει μέση ή υψηλή νοημοσύνη. Οι μαθησιακές δυσκολίες προέρχονται από μια «διαφορετικότητα» στον εγκέφαλο (είναι νευρολογική διαταραχή). Έτσι τα παιδιά λαμβάνουν, επεξεργάζονται και επικοινωνούν μία πληροφορία με διαφορετικό τρόπο. Τα παιδιά αυτά παρουσιάζουν δυσκολίες στο γραπτό ή προφορικό λόγο. Είναι δυσκολίες που θα συνοδεύουν για πάντα το παιδί, αλλά που μπορεί να μάθει να τις διαχειρίζεται.

Είδη μαθησιακών δυσκολιών:

  • Δυσαριθμησία
    Δυσκολία στην εκμάθηση μαθηματικών εννοιών και δεξιοτήτων
  • Δυσγραφία
    Δυσκολία στη γραφή. Χαρακτηριστικά της είναι τα γράμματα με λάθος μέγεθος ή λάθος φορά, οι λέξεις με ορθογραφικά λάθη, η μεγάλη πίεση μολυβιού, η έλλειψη κενού ανάμεσα στις λέξεις κλπ.
  • Δυσαναγνωσία
    Δυσκολία στην ανάγνωση. Χαρακτηριστική είναι η παράλειψη ή αντικατάσταση λέξεων και η δυσκολία στην αποκωδικοποίηση.
  • Δυσορθογραφία
    Δυσκολία που σχετίζεται με την ορθογραφία και τους κανόνες που την διέπουν. Συχνά συνοδεύει τη δυσλεξία, αλλά μπορεί να υφίσταται και μόνη της.
  • Γενικές μαθησιακές δυσκολίες
    Συνήθως τις παρουσιάζουν παιδιά με νοητικές και συναισθηματικές δυσκολίες, που παρεμποδίζουν την έκφραση των μαθησιακών ικανοτήτων. Εκδηλώνονται δηλαδή ως δευτερογενές σύμπτωμα.
Πρέπει να θυμόμαστε πως τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες χαρακτηρίζονται γενικότερα με:
  • Χαμηλή αυτοεκτίμηση
  • Υψηλά επίπεδα άγχους
  • Απόρριψη από τους συνομηλίκους τους
  • Δυσκολίες συγκέντρωσης
  • Δυσκολία μνήμης
  • Έλλειψη οργάνωσης
2. Δυσλεξια

Δυσκολία στην ανάγνωση, τη γραφή και την ορθογραφία.
Δεν συνδέεται με τη νοημοσύνη του παιδιού, αλλά με διαφορές στον τομέα του εγκεφάλου που επεξεργάζεται τη γλώσσα (νευρολογική ιδιαιτερότητα).

Χαρακτηριστικά της είναι:

  • Δυσκολία στην αντίληψη του προφορικού και γραπτού λόγου
  • Δυσκολίες στην εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας
  • Μάθηση της ομιλίας σε μεγαλύτερη ηλικία
  • Δυσκολία κατανόησης κατά την ταχεία ανάγνωση
  • Δυσκολία εκμάθησης αριθμών και αριθμητικών τιμών
  • Προβλήματα με τη γραφή
  • Δυσκολία στην ανάγνωση μεγάλων κειμένων και βιβλίων
  • Δυσκολία στην εκτέλεση μαθηματικών υπολογισμών

Παρά το γεγονός ότι η δυσλεξία συνοδεύει το παιδί εφόρου ζωής, δεν του στερεί ένα καλό και ποιοτικό μέλλον. Ανατρέχοντας στην ιστορία, μπορούμε να δούμε ότι ο Bill Gates, ο Stephen Hawking, ο Winston Churchill, ο Henry Ford, ο Alexander Graham Bell, ο Albert Einstein, ο Edison, ο Leonardo Da Vinci, ο Pablo Picasso, ο Wolfgang Amadeus Mozart, ο Walt Disney και πολλοί άλλοι διάσημοι και ευφυείς άνθρωποι έπασχαν από δυσλεξία και παρόλα αυτά διέπραξαν στον τομέα τους.

3. Διασπαση προσοχης/Υπερκινητικοτητα

Η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) είναι μια πάθηση που επηρεάζει τη συμπεριφορά. Εκδηλώνεται στην παιδική ηλικία και μπορεί να συνεχιστεί και μετά την ενηλικίωση.

Σαν εικόνα, τα παιδιά δείχνουν ακούραστα, δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν σε κάτι και μπορεί να δρουν παρορμητικά.
Τα συμπτώματά της μπορεί κανείς να τα διακρίνει από πολύ μικρή ηλικία, από 3 ετών κιόλας, και γίνονται ακόμη πιο εμφανή όταν το παιδί ξεκινά να πηγαίνει σχολείο.

Η ΔΕΠΥ μπορεί να συνυπάρχει και με άλλες ασθένειες όπως οι αγχώδεις διαταραχές, οι μαθησιακές δυσκολίες, οι συναισθηματικές διαταραχές.

Συχνότητα Εμφάνισης

Η συχνότητα εμφάνισής της είναι περίπου στο 5-7% του μαθητικού πληθυσμού, ενώ η αναλογία περιστατικών ανά φύλο είναι 3 προς 1, με τα αγόρια να υπερτερούν.

4. Αναπτυξιακες διαταραχες

Ως αναπτυξιακή διαταραχή, θεωρείται κάθε κάκωση ή νόσος που λαμβάνει χώρα πριν την ηλικία των 18 ετών και επηρεάζει την απόκτηση των τυπικών οροσήμων στο κινητικό, γνωσιακό, γλωσσικό και ψυχοκοινωνικό επίπεδο. Εδώ ανήκουν και οι Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές (ΔΑΔ).

Οι βασικές ΔΑΔ είναι :

  • Αυτισμός
  • Σύνδρομο Asperger
  • Σύνδρομο Rett
  • Παιδική Αποδιοργανωτική
  • Διαταραχή
  • Διάχυτη Αναπτυξιακή
  • Διαταραχή μη προσδιοριζόμενη αλλιώς
Τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά των ατόμων με ΔΑΔ είναι:
  • οι μειωμένες ικανότητες επικοινωνίας
    ανάπτυξη λόγου και έκφρασης, κατανόηση εντολών-οδηγιών, πραγματολογικές ικανότητες, διατήρηση βλεμματικής επαφής, χρήση διαλόγου, λεκτική έκφραση και κατανόηση συναισθημάτων – πρόθεσης – χιούμορ, λανθασμένη χρήση κανόνων επικοινωνίας, ηχολαλία
  • οι δυσκολίες στην κοινωνικοποίηση
    έκφραση συναισθήματος, κατανόηση κοινωνικών δεξιοτήτων και συναλλαγών, προσαρμοστικότητα σε αλλαγές της ρουτίνας τους, ένταξη σε ομάδα
  • το διαταραγμένο παιχνίδι
    απουσία συμβολικού παιχνιδιού, εμμονή με αντικείμενα που κυλούν ή στριφογυρίζουν, στερεοτυπίες στο παιχνίδι
  • οι στερεοτυπίες
    κινητικές στερεοτυπίες (κινήσεις εκκρεμούς του κορμού , τινάγματα χεριών, φτερουγίσματα) , τικς, λεκτικές στερεοτυπίες, εμμονές σε συγκεκριμένα ερεθίσματα (οσμές, ήχοι, γεύσεις)
5. Νοητικη καθυστερηση

H Νοητική Υστέρηση (Ν.Υ.) είναι μια γενικευμένη διαταραχή, που χαρακτηρίζεται από σημαντικά μειωμένη νοητική λειτουργία και ελλείμματα σε δύο ή περισσότερες προσαρμοστικές συμπεριφορές, με έναρξη πριν την ηλικία των 18 ετών. Iστορικά είχε ορισθεί ότι Νοητική Υστέρηση έχουμε αν το σκορ του Δείκτη Νοημοσύνης (IQ) είναι κάτω από 70.

Χαρακτηριστικά της είναι:

  • Καθυστερήσεις στην προφορική γλωσσική ανάπτυξη
  • Ελλείμματα στη μνήμη των δεξιοτήτων
  • Δυσκολία στη μάθηση των κοινωνικών κανόνων
  • Δυσκολία με τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων
  • Καθυστερήσεις στην ανάπτυξη προσαρμοστικών συμπεριφορών, όπως οι δεξιότητες αυτοφροντίδας ή αυτο-υπηρέτησης
  • Έλλειψη κοινωνικών αναστολών
6. Διαταραχες Συμπεριφορας

Η διαταραχή συμπεριφοράς είναι μια διαταραχή της ψυχικής υγείας που επηρεάζει τα παιδιά, τους εφήβους, και τους νεαρούς ενήλικες και χαρακτηρίζεται από ένα σταθερό μοτίβο επιθετικών συμπεριφορών και ενεργειών που βλάπτουν την ηρεμία των άλλων. Τα άτομα με διαταραχή συμπεριφοράς συχνά παραβιάζουν κανόνες και κοινωνικές νόρμες.
Η διαταραχή συμπεριφοράς εμφανίζεται συχνά παράλληλα με άλλες ψυχιατρικές καταστάσεις, όπως:
Κατάθλιψη.
Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας (ADHD).
Μαθησιακές διαταραχές.

Τα συμπτώματα της διαταραχής συμπεριφοράς εμπίπτουν σε τέσσερις βασικές κατηγορίες:
  • Επιθετική συμπεριφορά προς ανθρώπους και ζώα
    Περιλαμβάνει τον: εκφοβισμό, την απειλή, τη σωματική βία, τη χρήση όπλου, τη σωματική κακοποίηση ανθρώπων ή ζώων και τον εξαναγκασμό κάποιου σε σεξουαλική δραστηριότητα
  • Καταστροφή περιουσίας
    Περιλαμβάνει την πρόκληση πυρκαγιάς και της σκόπιμης καταστροφής περιουσίας, βανδαλισμούς.
  • Απάτη ή κλοπή
    Περιλαμβάνει τον την σωρεία ψεμάτων για να λάβει μια χάρη ή για να αποφύγει ευθύνες. , της κλοπής και της διάρρηξης της περιουσίας κάποιου άλλου
  • Σοβαρές παραβιάσεις κανόνων
    Περιλαμβάνει την παραβίαση των οικογενειακών κανόνων, της φυγής από το σπίτι και της συχνής κοπάνας από το σχολείο

Ψυχοκοινωνική Εκπαίδευση

Μέσα από παιχνίδι, διάλογο και θεατρικές ασκήσεις, τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν τη συναισθηματική τους νοημοσύνη και την ικανότητά τους να αναγνωρίζουν, να κατανοούν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους. Θα έχουν την ευκαιρία να ενισχύσουν δεξιότητες λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας καθώς και την ικανότητα της ενσυναίσθησης και συμπόνοιας για τους άλλους. Θα εκπαιδευτούν σε τρόπους αντιμετώπισης διαφόρων απαιτητικών καταστάσεων και σε τεχνικές διαχείρισης του άγχους, ώστε να χτίσουν την ανθεκτικότητα που χρειάζεται για να χτίσουν αυτοπεποίθηση και θετική εικόνα εαυτού. Μέσα από το παιχνίδι, τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν θέματα της προσωπικής τους ταυτότητας και να χτίσουν αυτοπεποίθηση και σιγουριά, αλλά και να αποδυναμώσουν ανεπιθύμητες συμπεριφορές και τεχνικές που στέκονται εμπόδιο στην κοινωνική και προσωπική τους εξέλιξη.

Ομάδες Κοινωνικών Δεξιοτήτων

Η κοινωνική αλληλεπίδραση αποτελεί ανάγκη κάθε ανθρώπου. Πολλά παιδιά μη γνωρίζοντας τον τρόπο και τους κοινωνικούς κανόνες, δεν μπορούν να αναπτύξουν μια υγιής αλληλεπίδραση με τους γύρω τους. Έτσι δεν συμμετέχουν σε ομάδες, δεν έχουν φίλους, θεωρούν ότι δεν αξίζουν , νιώθουν άσχημα με τον εαυτό τους ή παρουσιάζουν μη αποδεκτή κοινωνικά συμπεριφορά (π.χ. επιθετικότητα).
Για μια επιτυχημένη κοινωνική αλληλεπίδραση απαιτείται ένα σύνολο ικανοτήτων, οι οποίες καλλιεργούνται.

Οι βασικότερες είναι :
  • Η συνεργασία
  • Η αυτοπεποίθηση
  • Η επικοινωνία με αποδεκτό τρόπο (ανάλογα με πλαίσιο)
  • Η αυτορρύθμιση


Όλες οι παραπάνω δεξιότητες είναι ο στόχος των ομάδων κοινωνικοποίησης. Τα παιδιά μέσα σε μικρές ομάδες (2-4 ατόμων) ανάλογα με το επίπεδο τους (ηλικιακό, γνωστικό, κοινωνικό, αναπτυξιακό) και τις εκάστοτε ανάγκες κάθε παιδιού, καλούνται να ενισχύσουν και να καλλιεργήσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες.
Η μάθηση γίνεται μέσα από ευχάριστες και δημιουργικές δραστηριότητες που ενισχύουν τις γνωστικές, τις κοινωνικές και ψυχοσυναισθηματικές τους ικανότητες με σκοπό να κοινωνικοποιηθούν σε διαφορετικούς χώρους (σχολείο, κούνιες, πάρτυ, διακοπές κλπ) και να συμμετέχουν σε δραστηριότητες.
Την ομάδα επιβλέπει και συντονίζει ειδικός θεραπευτής.

Η ειδική αγωγή μπορεί να κάνει τη διαφορά στην καθημερινή ζωή και την ανάπτυξη των ατόμων με μαθησιακές και αναπτυξιακές δυσκολίες. Επικοινωνήστε μαζί μας σήμερα για να κλείσετε ένα ραντεβού και να μάθετε πώς τα προγράμματά μας μπορούν να υποστηρίξουν τις μοναδικές σας ανάγκες.

Μετάβαση στο περιεχόμενο